2009-04-03

The wheel was an April fool’s day joke…really?

Well, two days ago, when I sat and read GP, I had actually forgotten it was the 1st April. I read a few articles but when I saw the picture of the famous wheel we have been talking about in Gothenburg, built in the middle of the canal, I didn’t get it. I asked around me why the wheel would be were it was, thinking what a bad idea politics have had. Only today, when I was talking to some people about t, they told me it was THE joke of GP this year…



Hjulet byggs på pontoner i älven
Det omdiskuterade pariserhjulet blir nu verklighet. Det ska byggas på pontoner i älven vid operan.
Tidigt i morse började bygget av det 60 meter höga Göteborgshjulet på pontoner utanför operan. Efter det ändrade beslutet om placering i förra veckan har det gått undan i ärendet. Som GP kunde berätta i torsdags har det politiska läget förändrats i positiv rikting för hjulet. Det var för tre veckor sedan som Göteborg & co och Liseberg sammankallade till en presskonferens och berättade om planerna på ett pariserhjul mitt i Göteborg. Hjulet skulle placeras på Kanaltorget utanför operan. Stod tidigare i BrisbaneHjulet, som tidigare stått i Brisbane i Australien, var redan på väg till Europa i 24 containrar. Haken var dock bygglovet. De flesta politiker verkade vara tagna på sängen. Vid närmare förfrågan visade det sig att inte särkilt många tyckte att det var en bra idé och stadsbyggnadskontoret trodde att ett bygglov kunde dröja till hösten.Därför har Göteborg & co tänkt om. Tanken är att komma förbi bygglovet genom att uppföra hjulet på fyra stora pontoner i älven utanför operan. - Och vi börjar bygga direkt för att hindra onödigt överklagande, säger Curt Sparre eventdirektör på Göteborg & co. "Allt flyter"Finessen med att bygga på pontoner är också att man vid ett bygglovsavslag kan flytta pontonerna en meter och sedan göra en ny ansökan - eftersom hjulet då har en ny placering.- Vi vill inte gå på fler byråkratiska minor, säger Curt Sparre, som också förnekar att det skulle vara ett sätt att kringgå lagen.- Nej så kan man inte säga. Redan de gamla filosoferna slog fast att allt flyter. Det gäller även bygglov. - Det är inget odemokratiskt i detta, säger Curt Sparre. När vår projektgrupp sammanträdde hade vi till och med en omröstning. Och alla var för.Hjulet anlände i helgenGP har varit i kontakt med ägaren till pariserhjulet som bekräftar att det anlände med båt till Göteborg i helgen.- Först tänkte vi att göteborgarna måste vara knäppa. Men när de förklarade vad göteborgsandan är, kändes det helt logiskt med ett pariserhjul i vattnet, säger Sarah Finley, informationschef på van der Hoegenbrandt A/S i Amsterdam. Bygget har alltså redan satts igång, men kritikerna ligger inte heller på latsidan. Den nystartade protestgruppen "Stoppa hjulet" reagerade starkt mot de nya planerna, när GP ringde på tisdagen.- Detta är inget annat än en kupp, säger gruppens talesman Gert-Owe Larsson. Bygget är redan igång men det ska stoppas. Vi kommer att samla hundratals göteborgare i morgon klockan tolv vid byggplatsen bakom Operan.
Per Lundin
Byggs på pontonerHjulets höjd: 60 meterAntal inglasade gondoler: 42 med 8 platser i varje. Kapacitet: 1 200 personer per timme. Pontonerna: 4 stycken med en sammanlagd yta som två tennisplaner. Placering: I Göta älv alldeles utanför Göteborgsoperan.

No comments:

Post a Comment

Let me know what you think!